Law & Order: Special Victims Unit

2011-02-13 - 23:09:38

Såg nyss ett väldigt intressant avsnitt av ovanstående serie, passade bra in på mycket som utbildningen handlar om och man fick en del reflektioner.

 

En schizofren man kidnappar och våldtar en ung flicka. Han var vid våldtäkten inte medveten om att det var han som gjorde det, utan det var en av hans andra personligheter. Personligheterna har uppkommit efter att han som 17-åring såg sin yngre syster våldtas av en grupp killar.

 

Många intressanta vinklar lyfts fram i avsnittet. Han kan dels åtalas i en stat med dödsstraff, dels i en där dom inte har dödsstraff. Man vill få honom dömd till rättspsykiatrisk vård, något som inte hade skett i staten med dödsstraff. Då han får rätt mediciner blir han klarare och minns vad han har gjort, och han själv vill hellre dömas i staten med dödsstraff, hellre dör han än att leva med vetskapen om vad han gjort. Bör man ha rätt att välja att bli dömd där man garanterat kommer möta döden? Om en sådan önskan blir beviljad, kan det då liknas med dödshjälp?

 

Jag hade väldigt mycket fler funderingar medan jag tittade, men det var så många intryck och funderingar att ta in så här på kvällen så inlägget blev inte så intressant som jag hade hoppats på. Avsnittet finns iaf att se här. Jag tänkte att jag själv skulle se det nån gång när jag är lite mer vaken, så man verkligen får med alla funderingar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0